Thanks For Viewing My Blog =)

Saturday, November 5, 2011

Makna disebalik mimpi




Harini kita nak bercakap pasal mimpi. haaa. yelah dah tajuk pon dah sebut pasal mimpi takkan nak cerita pasal mandi pulak kan. hee.

Ok. sebenarnya ada banyak perkara berkaitan dengan mimpi berlaku dalam hidup saya dan orang sekeliling saya sekarang ni. cuma saya sendiri tak pasti sama ada benda ni suratan atau kebetulan. perghh. balik balik petik tajuk lagu. hehe.


Ok. mungkin anda tengah terpinga pinga sekarang ni tentang menatang apalah si Elia ni duk merepek kan? mulalah buat muka blur. tutup sikit mulut tu kang masuk lalat. eh, saya tak cakap anda. mungkin org kat tepi anda tu yg ternganga luas sgt. *bunyi cengkerik*

ok fine. tak lawak.

untuk memberi pemahaman ke atas benda apa yg Elia tengah merepek ni meh baca salah satu message yang saya dapat kat inbox my FB.





Kalau korang perasan akak ni(nama tak perlu disiarkan) send msg pertama dia pada 22 Oct(sehari selepas saya sepatutnya di-ijab -qabulkan.ehapayangkaumerepeknidahdahtusemuatakpenting!). memanglah perkara biasa ada antara my readers inbox me bgtau yang saya telah menjengah masuk atau sneak in ke dalam mimpi diorang. biasalah mimpi kan mainan tidur.

tapi kali ni memang something la sikit sebab just lebih kurang seminggu lepas akak tu message, kebetulan kami terserempak pulak. mula-mula saya memangla xkenal sape akak yang tegur saya masa tu. just anggap she's just like all the other readers. borak2 pon macam biasalah. lagipun masa tu tengah sibuk membeli-belah kan.tup tup balik tu online rupanya nilah akak yang ada msg saya seminggu yg lepas. dia kata dia mimpi kitorang jumpa n borak2. last2 memang betul jadi! wahh.. rasa macam ajaib sangat!


Lagi satu cerita sal mimpi my bestfren sorang ni pernah bagitahu seminggu sebelum kes saya putus tunang ni dia dapat satu mimpi. xperlulah saya cerita details apa mimpi dia tapi dia bagitahu mimpi tu macam petanda buruk something bad going to happen to us. dia ingat benda tu xserious. last2 betul saya putus tunang.


My Granny pon pernah beberapakali akan didatangi mimpi yang memberi clue atau alamat jika sesuatu benda buruk akan berlaku. kami taknak percaya sangat tapi selalunya memang benda tu akan jadi.

and myself pulak haritu 3-4hari berturut-turut mimpikan orang yang sama. orang yang sama tapi situasi berbeza. tanya kat twitter ada yang kata bila kita mimpi orang tu maknanya dia teringat atau rindu kat kita. ada yang kata sebaliknya. ada juga yang kata itu maknanya kita bakal terima satu berita tentang orang tu. hurmm.. ntahlah.. saya pon tak pasti kesahihan teori-teori ni.


Saya sendiri ragu-ragu untuk percayakan mimpi ni membawa alamat. sebab ramai yang kata mimpi ni mainan tidur. tapi terbaru ni saya baca bahawa blog uncle seekers sekarang ni tengah top sebab dia menceritakan kisah mimpinya dan ramalan mimpi tentang masa depan tokoh-tokoh politik, pelakon, pelawak dan penyanyi. agak menarik juga entry dia. tp saya tak berani untuk pecaya sangat semua ramalan dia. takut jadi syirik pulak.



so apa pendapat anda tentang mimpi ni? adakah ia membawa makna atau hanya sekadar mainan tidur?
kalau anda ada cerita atau pengalaman berkaitan alamat dalam mimpi ni silalah kongsikan sekali ye ;)


24 comments:

oshin said...

nak mimpi jumpa elia gak la hihi

cik faez said...

2 3 hari tu mimpi pasal gigi . seramm mimpi gigi buruk .. huhu

Elia Si Jejariruncing said...

hehe.. hope dpt jumpa awk jgk:)

mimpi gigi buruk? erkk..

Nisa Jane said...

that's true..kalau mimpi "seseorang" banyak kali mean dia rindu or teringat kat kita.....siapaa gerangan nyaa ituuuu? kekeke

yuyueyuliana said...

besok saya mimpi elia blanja makan . yahuuu !

Liyana said...

dan saya selalu mimpi dan ia betul2 menjadi kenyataan. malah boleh mimpi orang tu meninggal bila. dan tup2 betul. osh! paling ngeri~ 0,0

Anonymous said...

Ade ustad cakap kadang2 mimpi memang
ade petanda,contoh kalau mimpi ular
mungkin ada orang nak sihir kita.
bagi org alim dia boleh mdapat mimpi yg betul.
Tapi macam uncle seekers tu mcm pelik je.
Dia tu orang alim ke???
tah,boleh jadi mainan syaitan@petanda...

Nuruashia said...

ehhh elia, study uitm machang kn? sme laa kite.. bile nk lepakss sme2 ehhehehe?

Elia Si Jejariruncing said...

scha: hehe.. biarlah rahsia ;p
yuyu: ok.tp sy mimpi awk lak yg byk ;p
liyana: yeke? uishh menarik tapi seramm

Diya Edhayaa said...

penah mimpi org yg sme selang seminggu.. kalo tgk pd kedua-dua mmpi tu, cm ade persamaan.. ada fasa.. first tu cm baek2 je.. di tghnye ade bnde buruk yg berlaku.. dan di akhirnya cm baek2 je..

xtw la ape mksudnye.. puas da merungkainya.. hehe :)

*slmt hari rye aidiladha.. :)

AmALiNa aFIqAh said...

sye penah mimpi patah gigi..orang cakap kalau patah gigi, akan ada yang meninggal, then memang betul pon orang yg sye syg meninggal..
tu kalau mimpi patah gigi, takot nak pikir benda buruk..;(

Zulia said...

hmm... mimpi yg jd kenyataan tu, slalunya sy akan mimpi tentang org2 yg betul2 sy syg... syg dgn seikhlasnya...

sy pnah mimpi, something bad hepen on my best fren engagement n dia x jd bertunang... 2 hari lepas mimpi tu, mak best fren sy meninggal n engagement yg sepatutnya berlangsung 2 mgu kemudian, terpaksa dibatalkan...

n sy pnah juga mimpi kawan sy patah kaki n masuk sepital... esoknye sy call, betul, dia eksiden!! just dia x cedera mcm dlm mimpi je...

sy x percaya pd mimpi, tp bukankah setiap kejadian Allah ade gunanya...

NadyaBubble said...

mungkin scare kebetulan je mimpi dan realiti sama. ketentuan Allah kan :)

Norhazlinda Analinta said...

sy sering mmpi bnda2 yg akan tjdi lam idop sy.. kdg2 2 ase cm kbetulan je semua tu...
dan sblm 1 kejadian yg mengecewakan tjdi mcm2 jgk mmp yg sy dapat... huhu

Yatt S. said...

salam Elia.

saya pernah dengar seorang Ustaz cakap, setiap mimpi tu membawa makna dan petanda.

sebenarnya saya pun sedang mengkaji pasal ni. sebab dah berturut-turut bermimpi pasal orang yang sama.

fizafantagiro said...

kdg2 sy pun pernah mimpi something dan benda tu betul2 jadi..tp mgkn sec kebetulan..errr pasal blog uncle tu..sy ada baca..tp takut la masa duk baca tu..takut terpesong hati percaya dgn ramalan2 dia...Apa yg berlakau dan akan berlaku semua di tangan ALLAH SWT...dan andai apa yg dia ramal tu ditakdirkan berlaku..itu mgkn sec kebetulan..jgn pulak nanti kita pikir " eh betul lah apa yg uncle ckp" sbb sglanya kuasa DIA..
nwayyy elia mmg cute! ^^ slalu sy baca jer entry lia..kali ni first time komen =)

Si GadisSemasa said...

kdg2 tu adalah gak nak percaya ape yg org ckp pasal mimpi . tp , belum lah smpai tahap percaya gila . ^^

N A W said...

alah, tape nah mimpi sal kak elia lagi. tapi everyday harap dapt jumpe kak elia. walaupon adik nie dekat perak, tapi bile jumpe orang je, mesti pikir, 'elia ke tu...' ^^,

adda said...

mimpi tu mainan tido je...

desague said...

mimpi jumpa kawan kat dalam mimpi. and dia also mimpi benda yang sama. it's kind like kitorang berjumpa di alam mimpi. pelik kan.

http://desagues-desague.blogspot.com/2011/11/selebriti.html

baca lah ini.

shezz said...

maaf nk ckap...uncle seekers punya mimpi tuh mcm pelik ja..sebab kalo dgr kata org alim mimpi yg dtg dr Allah selalunya time 3-5 pgi...tpi uncle seekers memanjang tido siang...ada smpai solat jumaat pon terlepas..xleh nk percaya gak...tapi ada juga org yg dianugerahkan mimpi sebagai petanda..my mum kalau mimpi kapal banyak2 mesti ada org meninggal...dah byk kali jadi...kalo mimpi buruk tu..mintak doa kat Allah supaya dijauhkan dr perkara tak elok...semoga ceria selalu elia ya~

Uncleseekers said...

Salam pengelola laman ini.

Kehadiran saya ini tidak diundang dan mohon kemaafan seadanya. Kehadiran saya ini semata-mata desakan sahabat-sahabat untuk menjenguk dan memberi sedikit kata-kata disini.

Saya sangat-sangat menghormati artikel anda. Semuga komen saya tidak menyinggung perasaan anda dan juga para komentar disini.

Semuga anda berjaya dalam bidang yang diceburi.

cadence said...

Mimpi baju/pakaian - melambangkn agama
Mimpi emas - maksud x baik, ada penipuan/betrayal

Rasul saw pernah mimpi emas sebelum baginda wafat, rupa2nya ada yg mengaku jadi rasul selepas baginda. Wallahua'lam

kam sad said...

nk kongsi gk ...
dlo an mmg sye x p'cye mimpi kak tp ble dh b'laku kt saya , saya anggap itu p'tnjk dr Allah swt..

saya pernah mimpi sahabat saya dlm mimipi sebelom kteorg b'kwn..
kteorg nie mmg 1 sekolah tp x pnh tegur..
sehingga r ble sye hadapi masalah ngn kwn
sy doa dan wt solat hajat sye meminta kpd allah swt spye menguatkan ati sye dan memberikan
seorg kwn yg mampu berada di sisi sye semsa ssh dan senang..x b'henti gk r sye doa yg sme je..

alhamdulilah satu mlm 2 sye mimpi seorg bdk pompuan yg sye knl dtg kpd sye bwk satu cahaya putih dan beri an kpd sye..
seminggu lpas 2 sye ngn die dh mcm belangkas..mcm ne??bgaimane??? knp???bila???kami sendiri pn x taw..taw2 je kami dh mcm kwn yg dh jmpe selama 10 thn lme nuye...
hebat an mimpi yg di beri oleh ALLah swt..
die memberikan petunjuk kpd sye yg sye akan dpt lg baik pe yg sye da krg kalu sye sentiasa redha dan sabar dngn pe yg b'lku..

Blog Widget by LinkWithin