Thanks For Viewing My Blog =)

Thursday, April 16, 2009

Statement Berani-Mati : Saya mengalami Keguguran!

Saya sedih, marah, geram, benci, tak tahu apa nak buat, takut dan

macam-macam lagi perasaan timbul bila dapat tahu tentang perkara ni.

Walaupun nampak kecil tapi lama kelamaan akan jadi suatu masalah yang besar.

Ye la.. nak sorok macam mane pon lama-lama orang akan perasan juga. Betol tak?

Saya pon mengelabah la surf internet cari penyesaian bagi masalah yang dihadapi ni.

Maka,

Jejari runcing ni pun dengan pantas menaip

H-A-I-R-G-R-O-W-T-H”…Then select “search

Banyak la link-link yang terpampang kat yahoo search.

Tiba-tiba teringat dulu masa rambut saya kembang dan tebal macam lion betina.

Sampaikan satu ketika dulu orang panggil saya “kucing”..bukan sebab saya comel atau manja

macam kucing tapi sebab rambut dulu macam alleycat. Yang trademark die “trime kaseeyyy” tu


Namun, bile dah meningkat remaja curls saya semakin berkurangan tapi ketebalan tetap ada. So

bila ke salun, dialog yang sering diucapkan pada amoi rambut pelik konon stylo merangkap hair

dresser tu adalah seperti…

”amoi, saya mau buat layered ye? Kasi nipis ya?”.

Tapi sekarang situasi dah berubah. I wonder boleh ke saya gunakan dialog ni pula?

“Amoi, potong kasi tebal yek!”

Mau amoi tu jawab “mai sini saya potong dengan awak2 sekali la”..adoi…mampuss lo..

Berbalik kepala cerita asal td

Mari saya kongsikan bersama tips yang berguna bagi anda yang mengalami masalah yang sama

menghantui diri macam saya

--> Masalah Keguguran Rambut.

1. Kerap shampoo rambut

- Bila saya sebut kerap tu bukan la maksudnya hari-hari. Cukup la sekadar 2 hari sekali.


2. Trim hujung rambut.

- Trim hujung rambut anda 6-8 minggu sekali. Tidakan ini dapat menyihatkan rambut dengan menghilangkan hujung rambut kering,bercabang dan rosak serta sekaligus mempercepatkan pertumbuhan rambut.


3. Basahkan rambut

- Ini bermakna membasahkan rambut mengunakan amaun air yang sikit. Cukup sekadar untuk memberi kelembapan pada rambut. Gunakan spray yang mengandungi rosemary berbanding air biasa untuk keputusan yang optima.


4. Urutan

- Dengan urutan secara lembut dapat mejana pertumbuhan rambut. Gunakan minyak,losyen, mask dan lain-lain. Even good old combing a couple of times a day is a great way to stimulate blood circulation in the scalp, which in turn stimulates hair growth.


5. Vitamins

- Keguguran juga berpunca daripada kekurangan Vitamin B. Vitamin B5 mengandungi pantothenic acid dan B3 (niacin yang penting bagi pertumbuhan rambut). B6 juga sangat penting dalam tubuh kita, kerana mengandungi nutrien of zinc, sulfur, magnesium and biotin.

- Badan juga memerlukan Vitamin A. Fatty acids such as primrose oil, flaxseed oil or salmon oil need to be consumed for enhancing hair growth.

- Vitamin E baik untuk pergerakan oksigen dalam badan yang memperbaiki peredaran darah. Vitamin C pula membantu kelancaran peredaran darah ke kulit kepala. Zinc juga tidak kurang pentingnya.

- Biotin yang datang dari sumber seperti brown rice, bulgur, green peas, lentils, oats, soybeans, sunflower seeds, and walnuts.

sehubungan itu,

this is what i bought coz it contains all of the ingredient required. hope it'll work this time


p/s : Siapa yang start panggil aku kucing dulu, I will hunt you down..even masa tu umur i baru 11 tahun, I can still remember where you live.. so watch out!

No comments:

Blog Widget by LinkWithin